top of page

ازاي تقدر تتجنب ألم الرقبة ؟

أهم النصائح لتجنب ألم فقرات الرقبة


ألم الرقبة من الحاجات اللي ممكن تضايقنا وتخلينا مش قادرين نتحرك كويس 😣. خصوصاً لما نكون قاعدين فترات طويلة قدام الكمبيوتر أو الموبايل من غير ما ناخد بالنا من وضعية جسمنا. النهاردة هنتكلم عن بعض النصائح اللي هتساعدك تتجنب ألم فقرات الرقبة وتحافظ على صحتها 💪.

1. حافظ على وضعية جسمك صحيحة:

أكتر حاجة ممكن تأثر على رقبتك هي وضعية جسمك. لما تقعد أو تقف، خلي دايماً ضهرك مستقيم ورقبتك مرفوعة بحيث ما تكونش محنية لقدام. ده هيخفف الضغط على فقرات الرقبة 👨‍💻.


3. ⁠2. استخدم الوسادة الصحيحة:

الوسادة اللي بتنام عليها ليها تأثير كبير على رقبتك. اختار وسادة تدعم الرقبة والكتفين بشكل مريح ومناسب، وحاول تنام على ضهرك أو جنبك علشان تتجنب أي شد في العضلات 🛌.


3. خذ فترات راحة:

لو شغلك بيتطلب منك الجلوس لفترات طويلة، خد استراحة كل ساعة على الأقل. قوم وتمشى أو اعمل بعض التمارين البسيطة لشد الرقبة والكتفين علشان تخفف الضغط اللي بيحصل بسبب الجلوس الطويل 🚶‍♂️.


⁠4. تجنب الحركات المفاجئة:

حاول تتجنب الحركات المفاجئة اللي ممكن تشد العضلات أو تتسبب في إصابة الفقرات. لو عاوز تلف رقبتك، لفها ببطء وبلطف عشان تحافظ على سلامة العضلات والفقرات 🙅‍♂️.


5. التمارين الرياضية:

التمارين اللي بتقوي عضلات الرقبة والكتفين مهمة جداً. حاول تمارس تمارين مثل مد الرقبة للأمام وللخلف أو تحريك الكتفين بشكل دائري. دي حاجات بسيطة لكن هتفرق كتير في تخفيف الألم وتقوية العضلات 💪.


6. تجنب استخدام الموبايل لفترات طويلة

استخدام الموبايل لفترات طويلة وانت منحني بيعمل ضغط كبير على فقرات الرقبة. حاول ترفع الموبايل لمستوى العين أو تستخدم حامل للموبايل علشان تتجنب إنحناء الرقبة المستمر 📱.


7. استخدم كمادات دافئة أو باردة:

لو حاسس بألم أو شد في عضلات الرقبة، جرب استخدام كمادات دافئة لتخفيف الشد أو كمادات باردة لتقليل الالتهاب. ده هيخليك تحس براحة سريعة وتخفيف للألم 🔥❄️.


دي كانت أهم النصائح لتجنب ألم فقرات الرقبة بطريقة بسيطة وسهلة 👍. لو عندك أي استفسار أو محتاج تعرف أكتر، تواصل معانا على جروبات HealthyLife من خلال اللينك ده:


د. أحمد عبد الهادي

أخصائي إصابات وتأهيل

HealthyLife Leader

1 comment

1 Comment

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Sep 16
Rated 5 out of 5 stars.

جيد جدا ✨

Like
photo_2024-02-29_21-47-37.jpg
Get it on Google Play
bottom of page